Italia

Rantaloma Italian Apuliassa: kirkkaansinistä merta ja hohtavia hiekkarantoja

syyskuu 3, 2017

Rantaloma Italian Apuliassa

Syyskuun iltojen viiletessä kelpaa muistella menneen heinäkuun aurinkoista rantalomaa Etelä-Italian Apuliassa Salenton niemimaalla.

Vaikka Italiassa on tullut asuttua kohta vajaat kolme vuotta, oli tämä Marimenten toimituksen ensimmäinen Italian rantaloma sanan varsinaisessa merkityksessä. Lido di Veneziaa ei lasketa, koska se on Venetsiasta katsoen kuin arkiranta, jonne poiketaan päiväseltään rentoutumaan, muttei niinkään kokonaiselle lomalle yöpymisineen. Toisessa Venetsian lähellä sijaitsevassa rantakohteessa Lido di Jesolossa puolestaan on käsittääkseni melko tyyristä, ja paikka on rakennettu suurimmilta osin ainoastaan turisteja varten.

Rantaelämää Etelä-Italian Apuliassa

Majoituimme Apuliassa Ostunin kaupunkiin kuuluvassa Villanovan kaupunginosassa Portobellon lomaresidenssissä, josta vuokrasimme ystävämme vanhempien omistaman huoneiston. Täysin varusteltu ja sievä kaksion kokoinen loma-asunto sopi meidän tarkoitukseen aivan passelisti. Saimme nukkua aamulla juuri niin pitkään kuin lomalla huvitti eikä tarvinnut kiirehtiä edes hotelliaamiaiselle, vaikka yleensä rakastankin niitä. Tämän sijaan mutteripannussa keitellyt kahvit ja makeat aamiaisleivokset saimme nauttia palmun katveessa oman terassin yksityisyydessä. Keittomahdollisuudet tuli myös testattua Mr Chilen innostuessa eräänä iltana kokkailemaan kalatorilta ostettuja herkkuja uunissa.

Rantaelämää Apuliassa

Ostuni Villanova Portobello

Bussiaikataulut ovat kuta kuinkin silkka mysteeri Villanovassa. Ostunin vanhaankaupunkiin pääsee pari kertaa tunnissa kulkevalla bussilla, mutta rantaviivaa pitkin kulkevista linjoista ei ollut tietoakaan. Ei edes lähiruokakaupan yhteydessä toimivalla bussilipunmyyjällä, jonka ammattinsa puolesta pitäisi hänen omien sanojensakin mukaan olla perillä aikatauluista. Noh, minkäs teet, è così…se nyt vaan on näin. Lopulta päädyimme ottamaan taksin (20 euroa) noin kuuden kilometrin päässä sijaitsevalle, ilmaiselle Pilonen rannalle.

Rantaloma Italia Apulia

Rantaloma Italian Apuliassa

Italia Apulia

Päivän sää osoittautui kuuman auringon ohella tuuliseksi, joten Adrianmeren aallot kuohuivat tottumattomalle melko kookkaina. Varsinaisen uimisen sijaan me auringonpalvojat saimme lähinnä seisoskella vedessä ja hyppiä aaltoja vasten. Heinäkuun puolivälissä arkipäivänä rannalle mahtui varsin hyvin, mutta tilanne voi olla toinen elokuussa italialaisten lomien aikaan. Pilonen rannan hiekka on hyvin kuivaa ja hienoakin hienompijakoisempaa, joten suosittelen ottamaan mukaan hyvänkokoisen ranta-alustan, josta ei pääse hiekka läpi, yli tai ali, koska muuten sitä tulee olemaan ihan joka paikassa :D

Italia Apulia Marimente

Aivan kivenheiton päässä Pilonesta sijaitsee myös Bosco Verden ranta, jonka yhteydessä on leppoisa rantabaari sekä siistit suihkut ja wc:t. Parin Coronan ostamisen jälkeen kukaan ei ollut tivaamassa rannekkeita tai muita mahdollisia lisämaksuja siistiytymispalvelujen hyödyntämisestä.

Pilonen rantakeskuksesta kulki meidän suuntaamme eli takaisin Villanovan keskustaan bussi, jota odottelimme hyväsen tovin. Lippuja ei tietenkään voinut ostaa mistään lähistöltä etukäteen, eikä bussikuskia ilmeestä päätellen tainnut juuri sillä hetkellä huvittaa alkaa tekemään lippuja, joten menimme noin 10 minuutin matkan jäniksinä. Jos epäonninen menomatka taksilla maksoi maltaita, tuli paluumatkasta vuorostaan ilmainen. Karman laki?

Seuraavana päivänä kyllästyimme setvimään busseja ja suuntasimme suoriltaan lähimmälle, noin kilometrin päässä siintävälle ilmaiselle rannalle. Tuuli oli laantunut, ja monien muiden tavoin pääsimme polskimaan sammakkoa veden viileyteen.

Italia Apulia Salento Marimente

Myös viimeisenä Apulian reissupäivänämme ehdimme vielä piipahtaa yksityistä rauhaa tarjoavalla pienellä rantakaistaleella lähellä Portobellon majapaikkaamme. Kirkkaansininen merivesi tuntui ihanan viileältä kuuman auringon alla, ja näkyipä paikalla jokunen snorklaajakin. Kyseisellä rannalla kasvoi myös kaikeksi yllätykseksi valkosipulia, tosin auringossa aika railakkaasti kuivahtanutta sellaista. Mutta haistellessa ei jäänyt epäilystäkään mikä kasvi oli kyseessä!

Läheisessä rantaravintolassa nautitun pitkän kaavan mukaisen lounaan jälkeen oli hyvä suunnata täysillä vatsoilla Ostunista kohti noin sadan kilometrin päässä sijaisevaa Barin lentokenttää.

Italia Apulia Marimente

Apuliasta kun ei lähdetä nälkäisinä pois.

Tulikos teillä rantalomailtua menneenä kesänä?

Lisää Marimenten reissutarinoita Facebookissa / Instagramissa / Twitterissä

6 Kommenttia

• Vastaa Annika - Tarinoita Maailmalta syyskuu 4, 2017 at 00:50

Ihanan väristä tuo vesi! Ja niin kirkasta kans. Mä en ole tainnut rantalomailla aikuisten oikeasti sitten meidän Väli-Amerikan reissun :O Hyvä ettei edellenkin ole rusketus(palo)rajat siltä reissulta näkyvissä :D

• Vastaa Mari syyskuu 4, 2017 at 13:13

Auts, suomineidot vähän slloin innostui harvinaisen auringon kanssa :D Apulian vedet on tosiaan ihmeen kirkkaita ja hyvin vetävät vertoja vaikkapa Sisilian rantakohteille.

• Vastaa Heli/ Näkymiä vihreältä kukkulalta syyskuu 4, 2017 at 12:44

Ah, ihana Apulia. Oltiin siellä – apua – kymmenen vuotta sitten. Olis kyllä aika tehdä paluu noihin maisemiin! Mun rantalomat tänä vuonna on jääneet juuri noihin päivän mittaisiin retkiin lähinnä Bau beachille sattuneesta syystä ja kerran Santa Severaan. Elokuussa ei menis suurin surminkaan rantalomalle Italiaan! Sen verran suomalainen olen, että mun personal space ei kestä ihan iholle työntyvää vähäpukeista italialaista.

• Vastaa Mari syyskuu 4, 2017 at 17:30

Kiva kun kommentoit Heli ja kiitos linkkivinkeistä! Mäkin haluaisin Apuliaan takaisin tutkimaan mahdollisimman pian. Ja tuo on muuten jännä homma, kun me koitetaan aina valikoida rannalta sellainen kohta jossa on tilaa hengittää. Odotas tovi niin hetken päästä rantautuu iso ja äänekäs seurue siihen ihan viereen, vaikka rannalla olisi yllin kyllin tilaa muuallakin :D

• Vastaa Merja syyskuu 7, 2017 at 18:08

Oih ja voih! Oltiin kesäkuussa kaksi viikkoa kiertämässä Apuliaa, ja oli kyllä hienoin reissu ikinä! Parhaita paikkoja meidän reitillä Trani, Lecce ja rantaelämään ihan mieletön Marina Serra. Myös Polignano a mare jäi mieleen kauneudellaan. Lähtisin heti uudelleen, koska esim. just Ostuni ja Gallipoli jäivät näkemättä. Ihmisetkin olivat aivan ihania ja auttavaisia. Pari kertaa kun eksyttiin, porukka näki oikeasti vaivaa auttaakseen meitä. Ihana maa!

• Vastaa Mari syyskuu 8, 2017 at 11:46

Kiva kun kommentoit Merja ja kiitos näistä kohdevinkeistä! Meillä jäi ajanpuutteen vuoksi näkemättä esimerkiksi Lecce ja Brindisi, joten seuraavalle reissulle on vielä riittävästi tutkimista. Myös minusta ihmiset ovat etelässä kovin lämpimiä ja avuliaita. Todellakin, ihana Italia!