Budjettimatkailu

GoOpti: minibussilla edullisesti Italiassa ja Istrian rannikolla

elokuu 6, 2016

Minibussilla edullisesti Italiassa ja Istrian rannikolla

Ennen heinäkuista Kroatian reissuamme vertailimme erilaisia matkustuskeinoja Venetsiasta Pulaan ja takaisin.

Tällä välillä kulkee useampia lauttayrityksiä, muun muassa Venezia Lines ja Adriatic Jet, mutta koska päätimme lähteä matkaan aika lyhyellä varoitusajalla ja ehkäpä suosituimpaan aikaan vuodesta, olivat lauttojen hinnat siinä vaiheessa jo aika pilvissä. Toinen vaihtoehto oli mennä ensin Venetsiasta junalla Triesteen ja sieltä bussilla Pulaan, mutta sunnuntaiaikataulut eivät passanneet meidän suunnitelmiin, kuten ei suora Venetsia-Pula-bussiyhteyskään pyhäaikataulujen vuoksi.

Onneksi ennen reissua piipahdin juttusilla erään slovenialaisen ystäväni luona ja kertoa aikeistamme, sillä hän keksi vinkata GoOpti-nimisestä yrityksestä, jolla hän itse kulkee Venetsiasta Sloveniaan ja takaisin. GoOptin nettisivuja tutkittuamme totesimme yrityksen operoivan myös Pulaan asti (noin 280 kilometriä Venetsiasta), ja parin päivän lisätutkailun jälkeen teimme varauksen suoraan sivuilla maksaen edestakaisesta Venetsia-Pula-Venetsia-välistä 154 euroa kahdelta hengeltä.

Minibussilla Italiassa ja Itä-Euroopassa GoOpti

Varausta tehdessä saimme suuntaa-antavat aikataulut, ja varsinainen lähtöaika Venetsian Piazzale Romalta varmistui tekstiviestillä noin 24 tuntia ennen lähtöä. Sunnuntaiaamuna hyväntuulinen kuski poimi meidät täsmällisesti kello 8.45 kahdeksanpaikkaisen, modernin ja ilmastoinnilla varustetun GoOptin minibussin kyytiin. Marco Polon lentoaseman jälkeen suuntasimme kohti Slovenian rajaa, jonka saavutimme puoli yhdentoista maissa ja jossa muutama muu matkustaja jäi pois kyydistä.

Sunnuntaipäivän ruuhkaan moottoritiellä joutuessamme kuski osasi kiertää pientä ja mutkikasta kukkulareittiä pitkin, ja pian huristelimme läpi Slovenian pittoreskien rannikkokohteiden kuten Piranin ja Portorozin läpi. Portorozin jälkeen olimme ainoat matkalaiset menossa Pulaan asti, joten pidimme kuskin johdolla lyhyen kahvi- ja veskitauon huoltoasemalla. Minibussista ulos astuessani tunsin kuuman ilman löyhähdyksen vasten kasvojani – jo muutaman asteen muutos Venetsian +28 asteesta Istrian rannikon +32 asteeseen tuntui selvästi iholla.

Slovenian ja Kroatian rajalla on edelleen passintarkastukset, vaikka Kroatia on kuulunut Euroopan Unioniin jo vuodesta 2013.  Tarkastus on tosin läpihuutojuttu ainakin EU-kansalaisille suoraan autosta käsin, eli penkistä ei tarvi nousta toimistoon leimattavaksi tai muuta vastaavaa. Kannattaa tosin etukäteen varmistaa, että passi löytyy käsimatkatavaroista!

Kroatia Pula

Pulaan pääsimme noin neljässä ja puolessa tunnissa, viimeisen puolen tunnin viivästyksellä liikenneruuhkan vuoksi, mutta hintaan nähden tuo oli meistä erittäin hyvä aika! Lautalla sama väli olisi taittunut noin kolmessa tunnissa ja tullut ainakin heinäkuun sesonkihinnoilla reippaasti kalliimmaksi. Kuskimme kyyditsi meidät huoltoasemalle pudottamisen sijaan perille asti Airbnb-kämppäämme, eikä olisi millään suostunut ottamaan vastaan pientä lisätippiä ylimääräisestä mutkasta ja hyvästä palvelusta.

Paluumatkalla Pulasta Venetsiaan ainut hämmennystä aiheuttanut seikka oli kyydin lähtöpaikka, joksi ilmoitettiin tekstiviestillä Pulan bussiasema, mutta osoite oli aivan eri kuin missä bussiasema sijaitsi. Parilla puhelulla tämä selvisi ja tuleva kuskimme lupasi soittaa meille, kun saapuu asemalle. Saimme ensimmäisen pätkän kyydin Slovenian Piranoon asti GoOptin henkilöautossa, koska muita matkustajia ei meidän lisäksemme ollut. Tämäkin slovenialainen kuski on varsin rento ja kertoili asustavansa GoOptin päämajakaupungissa Portorozassa kukkulan laella merta ihaillen ja viettävänsä hyvin leppoisaa ja onnellista elämää. Liekkö miehen onnellisuuteen myös vaikuttanut hieman se, että hänellä oli meidän kyyditsemisen jälkeen alkamassa kauan odotettu kesäloma!

Kaiken kaikkiaan kokemus GoOptin kyydissä oli erittäin positiivinen. Kuskit ovat ammattilaisia, tuntevat hyvin ajoreitit ja yrityksen politiikkaan kuuluu, että mahdollista kyytiä vaihdettaessa edellisen kuskin on varmistettava, että asiakas pääsee varmasti ja turvallisesti seuraavan auton kyytiin. Palvelusta jäi näin hyvin ammattimainen mielikuva sekä miellyttävä matkakokemus, ja suosittelen tätä matkustusvaihtoehtoa lämpimästi muillekin näillä seuduilla reissaaville. Lisätietoja ja reittikohteet voi tarkistaa GoOptin omilta sivuilta.

Onko teillä kokemuksia tästä yrityksestä tai miten olette liikkuneet Italia-Slovenia-Kroatia-akselilla?

Lisää edullisia reissuvinkkejä Marimenten Facebookissa

2 Kommenttia

• Vastaa Susanna elokuu 7, 2016 at 00:54

Kiva reissu. Hyvä että sieltä on hyviä reittivaihtoehtoja. Kroatiaan pääsee lautalla Venetsiasta edullisemmin ilmeisesti vasta syksyllä ja talvella. Myös Kreikkaan/Kreikansaarille meno onnistuu lautalla Venetsiasta ja tietysti myös risteilyt, jotka on talvella halvempia ja kesällä huomattavasti enemmän. Krka luonnonpuisto ja vesiputoukset olis aika mahtavaa nähdä

• Vastaa Mari elokuu 8, 2016 at 12:05

Oi Kreikkaan lautalla, tuo kuulostaisi aika hyvältä! Kiitti vinkistä, menee suoraan matkatoiveiden ikuisen pitkälle listalle :) Tosiaan nyt täytyy odotella että kesäsesongit loppuu ja toivoa että syys-talvellakin riittää vielä hieman lämpöä siellä suunnalla.