Lattarimaat

Yhden yön syrjähyppy Chilen Puerto Fuyssa

huhtikuu 9, 2016

Puerto Fuy, Chile

Chilen reissulta viime marraskuulta minulla on vielä muutama kutkuttava tarina kerrottavanani.

Rengasrikon jälkeen Pucónista lähtiessämme myöhästyimme auttamatta lautasta, jonka oli tarkoitus viedä meidät autoinemme Puerto Fuysta pitkin pitkulaista Lago Pirehueico-järveä lähelle Argentiinan rajanylitystä. Raja sulkeutuu neljän maissa iltapäivällä, joten pelasimme varman päälle ja siirsimme Argentiinan Barilocheen saapumisen suosiolla seuraavalle päivälle,

Coñaripen pikkukylästä asfalttipäällysteistä tietä Puerto Fuyhin tiedusteltuamme ajelimme kaikessa rauhassa pienessä vesisateessa kohti lautan lähtöpaikkaa. Puerto Fuy on pienehkö intiaanihenkinen kylä Panguipuillin kommuunissa Los Rios-maakunnassa. Wikipedian mukaan siellä majailee vain muutaman sata asukasta ja siltä verkkaisan rauhallinen kylä todella näyttikin:

Puerto Fuy, Chile

Kävimme tiedustelemassa kylän lähestulkoon ainoasta hotellista huonetta yhdeksi yöksi, jotta seuraavana päivänä olisimme paalupaikalla lautan lähtöä varten. Vilkkaimman matkailukauden ulkopuolella kaunis huone omalla parvekkeella ja järvinäkymällä irtosi Marina Fuy-hotellista reilulla alennuksella.

Marina Fuy Hotel in Puerto Fuy, Chile

Puerto Fuy Chile

Puerto Fuyssa ei varsinaisesti ole tarjolla mitään sen kummempaa tekemistä tai aktiviteetteja, ja kylän ainoa ravintolakin oli kyseisenä päivänä suljettu kyläkokouksen vuoksi. No, eihän se mitään, sillä kelikin oli yllättävän kylmä, edellisenä aamuna oli kuulemma ollut lumi maassa ja meillä ei ollut pahemmin talvikamppeita mukana marraskuisessa Patagoniassa. Niinpä jäimme hotellin aulan takkatulen ja ravintolan hellään huomaan, joissa meistä pidettiin erittäin hyvää huolta.

Eikä harmittanut yhtään – joskus reissun parhaat hetket syntyvät suunnittelemattomasta muutoksesta!

Marina Fuy Hotel, Chile

Marina Fuy Hotel, Puerto Fuy Chile

Seuraavana päivänä heräsimme hyvin levänneinä ja valmiina kohti Chilen ja Argentiinan rajalle vievää lauttaa. Paikan päällä kannattaa olla hyvissä ajoin viimeistään puolilta päivin, jos olette autolla liikenteessä, koska tilaa lautassa on rajoitetusti. Autosta saa parin tunnin kyydin aikana poistua matkustajatiloihin lautan toiseen kerrokseen, jossa on istumapenkkejä sekä pieni kahvio.

Kameran kanssa ilmeisesti ainoana pohjoismaisena vaaleaverikkönä kykkiessäni lautan kippari viittoi minua kiipeämään lautan kolmannen kerroksen ohjaustiloihin, josta olisi paremmat näkymät ja kuvausmahdollisuudet. No tottahan toki! Eteeni avautuivat puiden päällystämät, osittain lumiset vuoret sekä aasin muotokuvaa muistuttava painauma kalliossa.

Lago Pirehueico, Chile

Patagonia Chile

Huomaatteko aasin näköisen muodostuman kallion seinämässä?

Lago Pirehueico Chile

Perille saavuttaessa jatkoimme matkaamme kohti rajanylitystä ja Barilochen kaupunkia Argentiinassa, mutta se on jo tarina aivan erikseen.

Seuraa Marimenten seikkailuja Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.